Boost je verkoopprestaties met ijzersterke afsluittechnieken

verkoop sluiten

Deel dit artikel

Afsluittechnieken in de B2B sales, het is een veelgehoorde term. Menig verkoper denkt dat afsluiten pas aan het eind van het gesprek gebeurt, maar het begint al veel eerder. Afsluiten loopt als het ware als een rode draad door je hele verkoopgesprek. Daarom zeggen we: "Always be closing!" Met ijzersterke afsluittechnieken boost je je verkoopprestaties naar ongekende hoogten.

 

Waarom jij je afsluittechnieken wilt ontwikkelen

Als je goed bent in het toepassen van afsluittechnieken, verbetert dat de effectiviteit en efficiëntie van je verkoopgesprekken aanzienlijk. Het zorgt ervoor dat jij je klant vanaf het begin goed kan begeleiden en daarnaast versterkt het jouw zelfvertrouwen en dat van je team. Dat straal je uit in het gesprek met je klant, waarmee je ook diens vertrouwen in jullie kundigheid vergroot.

IJzersterke afsluittechnieken helpen je om bezwaren van je klanten sneller te signaleren en direct aan te pakken. Zo verminder je hun weerstand en wordt het makkelijker om de verkoop later in het gesprek te sluiten. Door deze technieken al vanaf het begin van het gesprek toe te passen, versnel je het verkoopproces en ben je beter in staat de wensen van je klant te begrijpen. Dat zorgt ervoor dat jullie gesprek vlot verloopt en het vergroot de kans op een succesvolle deal. Met ook nog eens een kortere sales cycle time. Als je je verkoopsucces dus wilt boosten, zorg dan dat jij en je team goed zijn in het toepassen van afsluittechnieken.

 

Afsluittechnieken: van mitsen en maren naar sluiten en stijgende omzet

Niet iedere verkoper vindt het gemakkelijk om een deal te sluiten. Ze willen niet overkomen als een opdringerig salespersoon of zijn bang voor een afwijzing. Er zijn tal van redenen te bedenken om je kop niet boven het maaiveld uit te steken en te gaan voor die verkoop. Gelukkig zijn er ook genoeg redenen om het wèl te doen. Een grotere klanttevredenheid bijvoorbeeld. Door jezelf niet te zien als verkoper maar als iemand die een oplossing biedt voor de uitdaging van de klant, wordt het al een stuk gemakkelijker. Verkopen leidt op die manier geheid tot meer tevreden klanten, omdat ze zich geholpen voelen.

En dan de hoofdreden om toch over te gaan tot het sluiten van deals. De heilige graal: verkopen zorgt voor een hogere omzet. En welke organisatie zegt daar nou ‘nee’ tegen? Precies. Omzetstijging bewerkstellig je door superovertuigingen te ontwikkelen waardoor klanten niet meer om je heen kunnen en hoe dan ook overgaan tot koop.

 

Afsluiten met aandacht voor de klant

We hebben het over een verkorte sales cycle time, maar daarmee bedoelen we absoluut niet dat je overhaast te werk moet gaan. Integendeel zelfs. Het hele idee is dat je met aandacht voor de klant kijkt naar de beste oplossing. Juist door die gerichte aandacht te hebben, verkort je de doorlooptijd. Je bent namelijk echt gefocust en pikt daardoor veel meer signalen op die je anders zou missen. Het verkorten van de sales cycle time is dus niet zozeer een doel, maar een mooie bijkomstigheid van het toepassen van afsluittechnieken.

Neem de tijd om je argumenten goed op te bouwen. Verwoord ze zo dat je klant eigenlijk niet anders kan dan bevestigend antwoorden. Daarvoor kun je bijvoorbeeld de tricolon-, trechter- of uitgestelde afsluittechniek gebruiken.

Wees ook zorgvuldig als een bepaalde salescase meer advies behoeft. Goedkope trucjes werken sowieso niet, maar bij een verkooptraject als dit zijn ze al helemaal uit den boze. Werk in plaats daarvan met het ‘desired outcome process mapping’ principe. Daarmee werk je nauwgezet naar je doelen toe. Zorg er daarbij voor dat de sales cycle time niet oneindig is, maar houd aandacht voor je klant.

 

Blended training Afsluittechnieken

Ben jij klaar om de deal te sluiten? We hebben een blended training ‘Afsluittechnieken’ ontwikkeld, waarin je leert hoe jullie de verkoop kunnen boosten en de sales cycle time kunnen verkorten. Klik hier voor meer informatie over de training.

Meer artikelen