Technologie en AI in L&D: de mogelijkheden en beperkingen

Thomas over AI in L&D

Deel dit artikel

Onze content developer Thomas liet ons bij zijn indiensttreding weten dat hij zijn jongensdroom om geld te verdienen met gamen al had laten uitkomen. De kennis die hij daarmee heeft vergaard, zet hij nu in bij Human Talent Group. Zijn nieuwe missie is dan ook om onze e-learnings nog veel leuker te maken door middel van gamification. Verder verdiept Thomas zich in de mogelijkheden van AI binnen L&D, om verder aan zijn missie én de onze bij te dragen.

AI in L&D: de mogelijkheden voor e-learnings

Bij Human Talent Group houden we zogenaamde proeverijen: middagen waarop we nieuwe ontwikkelingen bespreken, maar ook onze nieuwe modules en producten uitproberen. Tijdens een van deze proeverijen heeft Thomas ons in vogelvlucht meegenomen in de vele mogelijkheden die AI biedt voor content developers. We hebben daarbij eerst gekeken naar de verschillende takken van AI die op een interessante manier aansluiten bij wat wij dagelijks doen: e-learnings maken. 

De voor de hand liggende mogelijkheden, zoals teksten schrijven en illustraties creëren, bekeken we als eerste. “Met een aantal quizvragen werd al snel duidelijk dat iedereen het verschil tussen AI-illustraties en illustraties gemaakt door onze instructional designer zag. Bij geschreven teksten was dit wel anders,” aldus Thomas. “AI kan namelijk prachtige teksten creëren en kreeg het ook voor elkaar om de smaak en geur van boter te beschrijven, iets wat voor ons content development team toch als lastiger dan verwacht werd ervaren.” (Voor de boterliefhebbers onder ons: “Boter ruikt en smaakt heel iets romig, met een nootachtige ondertoon.”)

AI in L&D: de beperkingen

Op tekstueel gebied biedt AI zeker een toegevoegde waarde. Aan de andere kant kunnen we er jammer genoeg niet blindelings op vertrouwen. “De AI kiest er soms voor om structureel foute informatie te geven. Vooral als je zelf geen kennis hebt van een onderwerp en ervan uitgaat dat AI je eens even goed de waarheid vertelt, is dat natuurlijk niet handig. Daarom heb ik ons team ook meegegeven dat het een prima hulpmiddel kan zijn, maar klakkeloos overnemen is toch ten strengste verboden,” zegt Thomas met een glimlach.

AI: video’s en geluid

Ook over de wat minder bekende AI-tools heeft Thomas ons kort iets verteld tijdens de proeverij. “We hebben een Human Talent Group theme song laten maken. Is dit handig of relevant voor e-learnings? Goede vraag, maar leuk was het zeker.”

Een andere AI-toevoeging die we wel actief gebruiken zijn de AI-video’s. Dit zijn mooie toevoegingen aan onze e-learnings. Thomas: “Wie kijkt er nou niet liever naar een korte introductievideo in plaats van een introductietekst te lezen?”

Bij Human Talent Group zijn we aan het kijken hoe we AI echt kunnen toepassen in ons dagelijkse werk en experimenteren we volop met de mogelijkheden. “Als actief hulpmiddel liggen er al zoveel mogelijkheden, dat je het eigenlijk gewoon moet blijven uitproberen!”

Thomas is in ieder geval enthousiast over AI, maar hij is zich zeker ook bewust van de beperkingen: “Ik had deze tekst natuurlijk ook met AI kunnen laten maken, maar af en toe heb ik toch nog die illusie dat ik het zelf beter kan dan een computer.”

Meer artikelen