Wat is een positief stimulerend leerklimaat of leercultuur?
Je vraagt je misschien af: wat houdt dat in, een positief stimulerend leerklimaat of leercultuur? Zo’n klimaat of cultuur creëert een omgeving waarin leren, groei en ontwikkeling worden aangemoedigd en ondersteund. Het is een setting waarin werknemers zich veilig en gemotiveerd voelen om nieuwe vaardigheden te leren, risico’s te nemen, feedback te ontvangen en te experimenteren. In een dergelijk klimaat worden fouten gezien als leermogelijkheden, is er open communicatie en vertrouwen, en worden successen gevierd. Het scheppen van zo’n klimaat versterkt de betrokkenheid, productiviteit en persoonlijke groei van individuen en draagt bij aan het succes van de organisatie als geheel.
Leren gaat bijna vanzelf in een positief stimulerend leerklimaat
Als zo’n leerklimaat of leercultuur in volle bloei in je organisatie aanwezig is, is er een geheel andere houding ten aanzien van al het leeraanbod dat je verzorgt. Of dat nu gaat om een e-learning, training, coaching, leren op de werkvloer of iets anders.
Wat streef je na?
Wat is het doel bij een positief stimulerende leercultuur? Wat wil je bereiken? We vatten het kort voor je samen:
Een omgeving gebaseerd op vertrouwen: Vertrouwen begint met transparant en eerlijk leiderschap. Werknemers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun leiderschapsteam eerlijk en open is en dat hun inspanningen en bijdragen worden gewaardeerd. Het gaat om het creëren van een veilige omgeving waarin werknemers zich comfortabel voelen om risico’s te nemen en van fouten te leren. Zo vormt je organisatie een veilig leerklimaat.
Een positieve cultuur: Een positieve cultuur kan worden bevorderd door middel van waarderend onderzoek. In plaats van te focussen op wat er misgaat en hoe dat kan worden gerepareerd, is het effectiever om te kijken naar wat er goed gaat en hoe dat kan worden uitgebouwd. Met deze positieve benadering kun je een cultuur van positiviteit en groei stimuleren.
Een omgeving waar continue ontwikkeling centraal staat: Het aanmoedigen van werknemers om nieuwe vaardigheden te leren en zichzelf voortdurend te verbeteren, is essentieel voor een positief leerklimaat. Dit kan worden bereikt door middel van trainingen, workshops, seminars, online cursussen en meer. Het is belangrijk om een cultuur te creëren waarin leren en groei worden gewaardeerd en beloond.
Een sterke feedforward cultuur: Feedforward verwijst naar een benadering waarbij de focus ligt op het geven van constructieve en vooruitstrevende feedback om groei en ontwikkeling te bevorderen. In een positief stimulerende leercultuur richt feedforward zich op toekomstige mogelijkheden en het versterken van sterke punten, in plaats van alleen te focussen op fouten uit het verleden. Het moedigt werknemers aan om vooruit te kijken, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en hun volledige potentieel te benutten. Door feedforward te integreren in het feedbackproces (maar ook in HR-systemen), wordt een cultuur van positiviteit, groei en verbetering gecreëerd binnen de organisatie.
Een omgeving waar successen gevierd worden: Het vieren van teamsuccessen en prestaties is een uitstekende manier om een positieve leeromgeving te bevorderen. Het toont werknemers dat hun inspanningen worden erkend en gewaardeerd. Het gaat echter veel verder dan een feestje of traktatie. Successen vieren betekent in onze visie: leren van successen. Wat maakte het een succes? Wat leren we daarvan? Wat kunnen we daarvan in de toekomst nog meer of nog sterker inzetten? Wat zou dan het resultaat zijn? Wat betekent dat voor onze doelen? Zo geef je successen een podium, leer je van successen, en ‘stretch’ je tegelijkertijd de doelen voor de toekomst. Op deze manier gebruik je successen als brandstof voor het volgende succes!
Het begint bij het leiderschap
Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het ontwikkelen van een positief stimulerend leerklimaat. Zij fungeren als rolmodellen en beïnvloeden de organisatiecultuur door het belang van leren en groei te benadrukken. Hun communicatie, feedback en ondersteuning creëren een veilige omgeving waarin werknemers zich comfortabel voelen om risico’s te nemen en van fouten te leren. Door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden en te investeren in het leerproces van hun teamleden, tonen leidinggevenden het belang van groei aan en stimuleren ze een cultuur van continu leren en verbeteren.
Een leercultuur ontwikkelen: meer dan alleen ‘vaardigheidstraining voor leiders’
Het bevorderen van een leerklimaat of leercultuur is geen kwestie van een paar snelle vaardigheidstrainingen voor leidinggevenden. Een cursus feedback geven en effectieve communicatie zijn niet genoeg. Het gaat om de ontwikkeling van een cultuur! Deze cultuur raakt diepere aspecten zoals jouw visie op mensen, welke leiderschapsprincipes je hanteert en wat je diepgewortelde overtuigingen en waarden als leider zijn. Deze overtuigingen kunnen voortkomen uit gedrag dat je in het verleden hebt waargenomen bij jouw leidinggevenden, uit je opvoeding of opleiding, uit eigen ontwikkelde overtuigingen voortkomend uit angst en onzekerheid, en meer. Het is van belang deze overtuigingen te onderzoeken, zelfs als je denkt dat ze je hebben gebracht waar je nu bent. Dit is een niveau van diepgang dat niet bereikt wordt in een standaard vaardigheidstraining.
Het vraagt om een open gesprek over ieders leiderschapsprincipes, een dialoog waarin je van elkaar leert. Dit betekent dat er allereerst een stimulerend leerklimaat moet zijn onder de leidinggevenden zelf. Het is meer een (ontdekkings)reis dan een programma of training.
Wat levert het op?
Een stimulerend leerklimaat biedt voordelen voor zowel het welbevinden van werknemers als voor bedrijfsresultaten. Het draagt bij aan het welzijn en de betrokkenheid van werknemers, verbeterde prestaties en productiviteit, verhoogde innovatie en samenwerking, en een positieve reputatie als aantrekkelijke werkgever. Dit resulteert in het behoud van talent, verbeterde concurrentiepositie en duurzame groei van de organisatie. Onderzoek heeft deze effecten keer op keer aangetoond. Deze voordelen alleen al zouden genoeg motivatie moeten zijn om hieraan te werken.
Training Stimulerend leerklimaat
We hebben een training ontwikkeld specifiek over leiderschapsprincipes gericht op het creëren van een stimulerend leerklimaat. Deze behandelt onderwerpen als: voortbouwen op wat er al is, waarderend onderzoeken, aanmoedigend volgen, het vieren van succes, en nog veel meer. We bieden tal van inspirerende ideeën die leidinggevenden helpen om deze principes eigen te maken. Daarnaast zijn we voortdurend bezig met het uitbreiden van de training met de leiderschapsprincipes die leidinggevenden zelf hebben ontdekt, omdat we geloven dat kennis niet alleen bij ons ligt.
De manier waarop we deze training aanbieden is een ervaring op zich. We plaatsen leidinggevenden direct in een omgeving waar ze zich veilig voelen. De manier waarop we trainen, weerspiegelt hoe zij zelf met hun medewerkers om kunnen gaan. Ze ervaren direct wat een stimulerende leercultuur met hun eigen leerproces doet, zodat ze deze ervaring in de praktijk kunnen brengen.
Meer informatie over de training ‘Stimulerend leerklimaat’ vind je op deze pagina.