Onze klanten – Spar

  • Spar

    De uitdaging

    Iedereen aan boord! Hoe neem ik iedereen mee in mijn nieuwe visie en strategie?

    Spar maakt een succesvolle omslag van Groothandel naar Retailer. Een ontwikkeling waarin Spar als Beste Buur een nieuwe invulling en waarde geeft aan de buurtsuper! Lekker Makkelijk, Betrokken, Slagvaardig. Hoe krijg je alle ondernemers en al hun medewerkers daarin mee? Hoe maak je de bijbehorende kwaliteitsslag met alle winkels?

    De oplossing

    Bij het inzetten van de beweging van Groothandel naar Retailer, was voor Spar duidelijk dat dit alleen succesvol zou kunnen plaatsvinden door een groei in kennis en vaardigheden van de ondernemers en hun medewerkers. Vanuit dat inzicht is Spar gestart met het opzetten van de Spar Academie.

    De Spar Academie bestaat uit een pallet van meer dan 40 prestatie-verbeter-modules. Modules die gericht zijn op het meetbaar verbeteren van een aspect van de winkel. Dat kan zijn:

    • ‘Verhogen omzet door verkoopkracht winkel’
    • ‘Verhogen omzet AGF’ en/of ‘Brood’ en andere afdelingen
    • ‘Verhogen omzet door persoonlijke verkoop en promotie’
    • ‘Verhogen omzet door lokale marketing & promotie’
    • ‘Verlagen beïnvloedbare kosten’
    • ‘Verlagen loonkosten’
    • ‘Terugdringen Out of Stock’
    • ‘Implementatie Spar online’
    •  Enzovoorts.

    Concrete programma’s met een doorlooptijd van gemiddeld 3/4 maanden, allemaal gericht op de concrete implementatie van de visie en strategie van Spar, met direct meetbare resultaten.

    Modulair en als compleet diplomerend verbeterprogramma

    De modules kunnen als op zichzelf staande modules gevolgd worden, maar ook als een compleet verbeterprogramma met de mogelijkheid een erkend diploma te verwerven. In dat geval schrijft de ondernemer of medewerker zich in voor meerdere modules. Deze leiden dan, indien de ondernemer of medewerker dit wenst, tot een erkend diploma op Mbo 2, 3 of 4 niveau. Daarmee krijgt de kwaliteitsslag die in de winkels gemaakt wordt ook een maatschappelijke erkenning in de vorm van een diploma. Op neemt al ruim 1/3 van alle ondernemers deel aan het complete verbeterprogramma.

    Complete academie

    Inmiddels staat er een complete academie met alle denkbare ‘prestatie-verbeter-modules’ voor een supermarkt, inclusief alle KPI’s waarop gestuurd kan worden.

    Spar maakt grote sprongen vooruit. De nieuwe visie en strategie is vertaald naar nieuwe winkelformules, winkelmodules en geheel nieuwe concepten, zoals de universiteitswinkel. Kortom, Spar doet weer volop mee in het supermarktspel.

    Middelen en Interventies

    In de aanpak is gebruik gemaakt van:

    • Persoonlijk mobiel KPI dashboard per vestiging:
      • Beoordelingen consumenten (online enquete tool HTG)
      • Performance Cultuur Metingen
    • Benchmarkt vestigingsresultaten
    • Online verbetermodules op alle KPI’s van een vestiging
    • Large Scale Events
    • Inspiratiesessies
    • Vakinhoudelijke vaardigheids trainingen
    • Mentaliteitstrainingen
    • Commerciele en management Vaardigheidstrainingen
    • Begeleiding bedrijfsadviseurs
    • Interne marketingcampagne & promotie

    Blijvend resultaat

    Spar maakt nog steeds volop gebruik van alle modules. Inmiddels wordt er een specifieke module rondom kernwaarden uitgewerkt om de visie en strategie verder te verdiepen naar alle ondernemers en alle medewerkers, tot op het niveau van oproepkrachten. De modules worden ingebed in het reguliere begeleidingsproces door de bedrijfsadviseur, als hulpmiddel om de ondernemer en zijn medewerkers actief te helpen om met verbeterpunten uit de winkel aan de slag te gaan. De bedrijfsadviseur krijgt daardoor veel meer grip op de implementatie.

    Opdrachtgever: Spar

     

  • De resultaten


    • 100

      Ruim 2000 deelnemers over 250 winkels

    • 40

      Meetbare prestatieverbetering in winkels

    • 100

      Meer dan 40 prestatie verbetermodules die bijdragen aan succes op KPI’s

    • 100

      Positieve cultuuromslag in de organisatie

    Spar Academie claimt groot succes