Onze klanten – EnergieWacht

  • EnergieWacht

    De uitdaging

    Hoe versterk ik met mijn monteurs de marketing- en verkoopdoelen van mijn bedrijf?

    Energiewacht is van oorsprong de serviceorganisatie voor CV-ketels en zeer succesvol op dit terrein. Tegelijk ontwikkelt Energiewacht zich tot de organisatie die bijdraagt aan ‘zorgeloos wonen’ op een duurzame en verantwoorde wijze. Dat betekent dat de monteur een andere rol krijgt. Het kan dan niet meer zo zijn dat hij alleen op bezoek komt om de CV-ketel schoon te maken en weer weggaat. Maar wat dan wel?

    Hoe krijg je met elkaar helder wat de nieuwe rol en het nieuwe gedrag is van de monteur, in het licht van deze veranderende visie en de extra toegevoegde waarde die Energiewacht wil leveren aan haar klanten? Hoe meet je of deze rol ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt. En vooral, wat deze nieuwe rol dan feitelijk oplevert?

    De oplossing

    Een monteur is in de eerste plaats monteur. Dat is het uitgangpunt geweest in de ontwikkeling van het nieuwe concept ‘De ServiceLadder’. In de ServiceLadder kan de monteur groeien van technisch bekwaam vakman naar reprenstatief vakman, proactief vakman en innovatief vakman.

    In totaal zijn er 7 treden benoemd in de serviceladder. Iedere trede staat voor een bepaald gedrag, met bijbehorende effecten (denk hierbij aan metingen onder consumenten of leadgeneratie). Er is in kaart gebracht welk % monteurs op welke trede zit met een inschatting over de mate van groei die zij kunnen doormaken.

    Door de groei van het aantal monteurs dat hoger in de serviceladder groeit, te koppelen aan een type leadgeneratie en de conversie van leads, is een potentieel analyse ontwikkeld. Die vormt de basis van de ROI calculatie in de te ontwikkelen online prestatie verbeter modules.

    shutterstock_69191041

    Op dit moment ontwikkelen wij een online platform met een persoonlijk performance dashboard voor iedere monteur. Hij kan dan zelf zien:

    • Op welke trede in de ServiceLadder hij zit
    • Leadgeneratie (welke + hoeveel)
    • Beoordelingen klanten
    • Modules bij iedere trede in de ServiceLadder. Deze modules helpen hem om hoger te komen in de Serviceladder door fysieke (product)kennistrainingen en specifieke opdrachten voor monteurs die al hoog in de ladder werken (beursbezoek, analyse etc.)
    • Loyaliteitsprogramma (gamification)
    • Programmering van offline bijeenkomsten

    Een slim algoritme…

    De monteurs kunnen in principe alle modules doorlopen. Dat hoeft echter niet. Op basis van de scores en een slim algoritme krijgen zij automatisch een advies over de module die zij kunnen volgen, op weg naar de volgende trede. Zo krijgt iedere monteur precies dat wat past bij zijn huidige fase van ontwikkeling. Een intelligent platform!

    Middelen en Interventies

    In de aanpak wordt gebruik gemaakt van:

    • Workshops Conceptontwikkeling i.s.m. de leidinggevenden
    • Programmamangement
    • ServiceLadder (online platform)
    • Ondersteunende vaardigheids- en productkennistrainingen
    • Online coaching en begeleiding

    Opdrachtgever: Energiewacht

Posted in: