Performance Driven Learning


  • De evaluatie van effecten

    Traditionele trainingen en opleidingen begeven zich vooral op Level 1 evaluatie (hoe hebben uw deelnemers de training ervaren) en level 2 evaluatie (wat hebben de deelnemers geleerd) door een toets of een assessment. Waar u echter het meest in geïnteresseerd bent is Level 3: welk gedrag is nu, over langere termijn, duurzaam veranderd en Level 4: wat levert mij dat op?

    Model gebaseerd op Kirkpatrick niveaus van evaluatie van training en opleiding.

    Waarom het zo hardnekkig hetzelfde blijft…

    Als een trainer de training leuk geeft, enthousiast is en een goed contact heeft met de deelnemers, dan krijgt de training al vrij snel een voldoende. Iedereen is blij met de goede beoordeling van de training. De deelnemers, die hebben een leuke dag gehad, de trainer, die mag weer terugkomen en de HR of opleidingsmanager, want die kan u laten zien dat zij een goede training heeft georganiseerd. Iedereen is blij. De oude rotten in het vak komen aan het eind van de training weg met ‘Je steekt er altijd weer iets van op’. De praktijk is dat iedereen de volgende dag weer gewoon aan het werk gaat. Herkent u het?

    Resultaat van traditionele training bedroevend laag

    Uit onderzoek blijkt dat het resultaat van traditionele training bedroevend is. Slechts vijftien procent past het geleerde toe in de werkpraktijk; maar liefst zeventig procent van de deelnemers probeert na de training wel ander gedrag te laten zien, maar valt binnen enkele weken weer terug op de oude werkwijze. Vijftien procent van de deelnemers probeert het niet eens. (bron: Robert Brinkerhoff, Western Michigan University, 2007)

    Verveeld kijkende jongen light

    “Performance results can’t be achieved by training alone; therefore training should not be the object of evaluation”

    Bron Brinkerhof, 2005

    Naar een duurzame aanpak

    Training als op zichzelf staand instrument leidt niet tot prestatie verbetering. Het resultaat van een training meten is hetzelfde als het succes van een huwelijk afmeten aan de kwaliteit van het huwelijksfeest.

    Als u zelf ooit ‘nieuw gedrag’ heeft moeten aanleren, of zelf aan den lijve heeft meegemaakt wat het is om te veranderen, hoeft het geen uitleg dat gedragsverandering niet in één trainingssessie met een terugkomdag gerealiseerd is, maar dat het vraagt om een duurzame aanpak over langere periode. Dat is de kern van Performance Driven Learning.