Evidence Based Improvement


  • Online leren zwemmen of boksen

    Eén van de eerste reacties die we soms krijgen als we praten met trainers over hun veranderende rol is ‘zwemmen of boksen kun je ook niet online leren’. Dus er zal altijd training nodig zijn. Op het eerste oog volstrekt waar. Toch een paar opmerkingen daarover. Om te prikkelen en uit te nodigen…

    De Netto Persoonlijke Trainingstijd

    In een klassikale training is de netto persoonlijke trainingstijd gemiddeld erg laag. De training start met een kennismakingsrondje, er wordt een stukje theorie uitgelegd, een werkformulier uitgedeeld op basis waarvan de deelnemers zich gaan voorbereiden en vervolgens wordt er een rollenspel opgenomen die wordt besproken. Daarna is het de bedoeling dat de deelnemers in kleine groepjes gaan oefenen, danwel, als het een kleine trainingsgroep is, krijgen de deelnemers om de beurt de kans om een rollenspel te doen. Neem daarbij het gegeven dat op de een of andere manier het idee is ontstaan dat trainingen rond 09.30 starten en rond 16.30 eindigen (tenzij er een avondprogramma bij zit), neem de koffiebreak en de lunchpauze (die vaak wat langer duurt omdat het eten zo lekker is) erbij, dan wordt duidelijk dat de netto persoonlijke trainingstijd op zo’n dag erg laag is. Misschien een karikatuur, maar als je als deelnemer effectief zelf 2 uur aan het trainen bent is dat al veel.

    Een voorbeeld van de nieuwe werkelijkheid: Vaardigheden oefenen online, de elevator pitch

    In onze programma’s laten wij deelnemers van te voren hun eigen elevator pitch opnemen. Online krijgen zij een uitleg van hoe een elevator pitch opgebouwd moet worden, een voorbeeld van een elevator pitch, een checklist om je eigen elevator pitch te kunnen beoordelen en een opdracht: Neem je eigen elevator pitch op en stuur deze toe aan de trainer. De praktijk leert dat deelnemers zichzelf soms tot 20 keer opnemen voordat ze tevreden zijn en de elevator pitch toesturen naar de trainer. Dit komt dichter bij de essentie van trainen, waarbij het juist om het veelvuldig herhalen van de oefening gaat. En bedenk eens wat dit doet met de effectieve trainingstijd?! Online kan de trainer de deelnemer coachen de pitch nog sterker te maken. De training wordt vervolgens veel leuker. Immers, de trainer heeft van te voren al gezien wie een goede elevator pitch heeft opgestuurd en start daarmee de training. “Ewald, ik heb jouw pitch gezien, dat vond ik zo inspirerend, wil je het laten zien aan je collega’s?” Zo ontstaat er een veiliger en uitnodigend trainingsklimaat (met minder druk van de camera, de groep etc.) waardoor deelnemers ook veel ‘echter’ gedrag laten zien.

    Hoe gebruik je verbeelding en visualisatie in de sport?

    Vaardigheden leren is niet alleen doen. Uit onderzoek blijkt dat juist het ‘voorbereiden op’, zorgt dat je vaardigheden leert. Dat geldt ook in de sport, dus ook voor zwemmen en voor boksen. Juist in de (top)sport wordt visualisatie of verbeelding gebruikt om nieuwe vaardigheden aan te leren of om je voor te bereiden op een wedstrijd. Vaardigheden aanleren door alleen groepsgewijs te trainen is dus een beperkte kijk op de werkelijkheid.